dinsdag 1 april 2014

Taart voor afscheid stage


Mijn nichtje heeft stage gelopen bij En Nou?? Kappers in Haarlem. Vorige week donderdag heeft ze daar voor het laatst gewerkt. Ze vroeg mij een taart te maken als dank voor de toffe stage.
Voor de biscuit: zie mijn basisrecept mix voor biscuit van Sweet Choice (boven aan mijn blog)
Voor de MonChou-topping: zie mijn basisrecept voor MonChou-topping (boven aan mijn blog)
Voor de aardbeienbavarois: zie mijn recept bavarois van Funcakes (boven aan mijn blog)

Ivm tijdgebrek heb ik de biscuit 2 dagen van tevoren gemaakt en deze ingevroren. Zodra de biscuit helemaal is afgekoeld, kun je deze in een pedaalemmerzak doen met zoveel mogelijk lucht eruit. Voor het ontdooien haal je de bicuit uit de zak en laat deze ca. 2 uur ontdooien op een taartrooster. Dit gaat prima en is makkelijk als je meerdere taarten moet maken.

De biscuit heb ik twee keer doorgesneden met een taartzaag. De eerste laag besmeerd met de MonChou-topping en de tweede laag met de aardbeienbavarois. Daarna de biscuit afgesmeerd met de MonChou-topping en deze weer even in de koelkast gezet. Zo wordt de topping wat harder. 
Ik heb gekozen voor oranje fondant (Sweet Choice) en deze uitgerold met gebruik van The Mat. Voor de letters heb ik roze fondant (Sweet Choice), voor de rozen blauwe fondant (Sweet Choice) en voor de kam, schaar en spiegel bruine fondant (Sweet Choice) gebruikt. Ik heb siliconen molds van Sillis gebruikt.  De roos is voor mij al favoriet. Niet meer uit delen een roos opbouwen, maar een balletje fondant in de mold doen, goed aandrukken en er weer uithalen. Zo heb je een prachtige roos.

De letters heb ik van te voren gemaakt. Als je ze niet luchtdicht verpakt, worden ze hard en breken ze minder snel tijdens het opplakken. Dat is wel het lastigste klusje.
Het was een geslaagde taart, aldus de werknemers van En Nou?? kappers.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten