vrijdag 31 januari 2014

Verjaardagtaart

Voor mijn jarige schoonzuster heb ik een taart gemaakt. Chocoladebiscuit met twee lagen limoncello-botercrème en bekleed met fondant.
De oven voorverwarmen op 180 ℃.

Voor de biscuit heb ik een vorm van 18 cm genomen en deze ingespoten met bakspray en verhoogd met bakpapier. Ik heb gebruik gemaakt van de mix voor chocolade biscuit van Sweet Choice en de ingrediënten genomen voor een bakvorm van 15 cm (zie de taarttabel bovenaan mijn blog).

Doe alle ingrediënten in een kom en mix 7 minuten op de hoogste stand. Daarna nog 2-3 minuten op de laagste stand om te voorkomen dat er luchtbelletjes in het beslag zitten. Giet het beslag in de vorm en zet deze 30 minuten in de oven. Haal de chocolade biscuit uit de oven en haal meteen de vorm er af. Laat de biscuit helemaal afkoelen.
Maak intussen de botercrème.

Limoncello-botercrème: zie mijn basisrecept mix voor botercrème (boven aan mijn blog)
Let op: vervang de 200 ml water of melk door Limoncello.

Snijdt de biscuit met een taartzaag in drieën. Smeer de lagen en de boven- en zijkant in met de limoncello-botercrème en zet de biscuit terug in de koelkast.

Nu kan het uitrollen van het fondant beginnen. Ik heb The Mat gekocht om het mij wat makkelijker te maken fondant of marsepein uit te rollen en dit goed op de taart te leggen. 
(zie onderstaand filmpje voor een duidelijke uitleg)

Het is prima gelukt, het overtollige fondant weggesneden en ik heb een strakke taart. 

De taart heb ik versierd met letters en bloemen van fondant en ouwel en gouden suikerparels. Ik heb twee verschillende letter tappits gekocht bij deleukstetaartenshop.nl, maar dat ging nog niet zo makkelijk. Je moet de letters er uitslaan. Bij de ene tappit ging het helemaal niet, letters kwamen er niet uit. Bij de tweede ging het super, de letters bleven zelfs op mijn bakmat zitten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten