zondag 12 januari 2014

Koekjes met Royal Icing

Ik had al eerder bloemetjes met Royal Icing gespoten maar ik had het nog niet gebruikt om koekjes te versieren. En dat leek me zo ontzettend leuk om te doen. Dus eerst het internet afgezocht naar een lekker recept voor koekjes en de werkwijze voor het spuiten van Royal Icing. Het recept voor koekjes heb ik niet gevonden, maar ik heb de koekjesmix van De Bakzolder gebruikt. Dat was een succes.
Recept voor de koekjes: zie mijn basisrecept mix voor koekjes (boven aan mijn blog).
Recept voor Royal Icing: zie mijn basisrecept voor Mix voor Royal Icing (boven aan mijn blog).

Zodra de koekjes goed afgekoeld zijn, kan het versieren beginnen. Met een Tip met kleine ronde opening, spuit ik eerst voorzichtig de witte omtrek op de verschillende koekjes.
Als je aardig wat koekjes moet versieren kun je na het laatste koekje al wel beginnen met vullen van het eerste koekje. Daarvoor heb ik de Royal Icing wat verdund en gekleurd met Deep Pink van AmeriColor. Ik neem weer een ronde Tip met een iets grotere opening en begin voorzichtig met vullen. Als je soms niet in de hoekjes kunt komen, kan je de Royal Icing met een satéprikkertje goed verdelen.

Als laatste heb ik de koekjes versierd met verschillende soorten strooisels. Het is leuk om ook verschillende vormen koekjes te hebben.
Je moet de koekjes nu zeker een paar uur laten drogen. In het begin glanst de Royal Icing maar die wordt steeds doffer naarmate deze droger wordt. Na een uur of 4 heb ik de koekjes voorzichtig in en trommel met bakpapier gedaan en afgesloten. De volgende ochtend waren ze prima opgedroogd.

De koekjes zelf zijn niet zo zoet, maar in combinatie met de Royal Icing juist heel smakelijk!
(En ze ruiken ook zo heerlijk).








Geen opmerkingen:

Een reactie posten