vrijdag 15 november 2013

Cupcake Citroen met fondant en marsepein


Voor de cupcakes: zie mijn basisrecept cupcakes (boven aan mijn blog).
Daar heb ik nog 1 theelepel citroenrasp van Dr. Oetker aan toegevoegd.
Voor de topping: fondantglazuur, fondant, marsepein, uitstekers, gereedschap, suikerparels, eetbare lijm, musketzaad, fondantroller, structuur fondantroller, crisco, bakmat. Hier kan je naar hartelust je eigen creaties op los laten vwb kleuren en vormen.

Ik heb het beslag met de k-klopper in de keukenmachine gemixt. Als laatste doe ik de citroenrasp erdoor en mix dat goed door het beslag.

Als de cupcakes uit de oven zijn, laat ik deze eerst goed afkoelen voordat ik er een topping op aanbreng.
Voor het aanbrengen van een topping van marsepein, fondant of gumpaste, heb je heel wat materialen nodig zoals je ook kunt zien in mijn beschrijving van de topping. Maar als je die eenmaal hebt aangeschaft en je werkt regelmatig met marsepein, fondant of gumpaste, zul je zien dat je er ook veel gebruik van maakt.

Als eerste steek ik alle vormpjes uit die ik nodig heb. Ik heb gebruikt gemaakt van een structuur fondantroller. Daarmee creëer je een heel leuk effect. Ik smeer wat Crisco op mijn bakmat en dan rol ik de fondant uit en daarna rol ik er met de fondant structuurroller over. Dan steek ik er vormpjes uit die precies groot genoeg zijn voor op de cupcakes.



Als ik alle vormpjes klaar heb, breng ik wat fondantglazuur aan op de cupcakes en smeer dat uit met de bolle kant van een lepeltje.
Dan leg ik de fondant of marsepein vormpjes op de cupcakes. Als ik fondant of marsepein aan elkaar wil plakken, maak ik gebruik van eetbare lijm.

Het is ook leuk om met gereedschap (met een bolletje) kuiltjes te maken en dan met eetbare lijm daar de suikerparels aan te plakken.































Naarmate je vaker met fondant, marsepein, gumpaste en stekers werkt, word je steeds creatiever. En het is ook nog heel leuk om te doen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten