dinsdag 26 november 2013

Biscuit met Abrikozenjam, Limoncello-botercreme, fondant en marsepein



Voor de biscuit: zie mijn basisrecept biscuit (boven aan mijn blog).
Voor de topping: zie mijn basisrecept mix voor botercrème (boven aan mijn blog).
Let op: voor deze topping heb ik 200 ml water of melk vervangen door 200 ml Limoncello.

Overige Ingrediënten:
1 pot abrikozenjam
250 gram fondant
marsepein of fondant naar keuze
uitstekers naar keuze
suikerparels
eetbare lijm

Als de biscuit uit de oven komt, keer ik deze om en laat deze afkoelen. Dat omkeren doe ik, omdat de onderkant gladder is dan de bovenkant. De onderkant wordt dus de bovenkant.
Met een taartzaag zaag ik de taart twee keer door. Eerst zo'n 2 à 3 cm vanaf de onderkant. Dan draai ik de taart om, en zaag ik weer 2 à 3 cm vanaf de onderkant. Dan de taart weer omdraaien.
De eerste laag smeer ik in met abrikozenjam. Dan gaan de 2 resterende lagen op de onderste laag en haal ik heel voorzichtig de bovenste laag er af. De volgende laag smeer ik lekker dik in met de Limoncello-botercrème. Dan gaat de bovenste laag er weer op en druk deze goed aan. Daarna smeer ik de bovenkant en zijkant goed in met de Limoncello-botercrème. Zorg dat dit gelijkmatig gebeurd anders krijg je misschien oneffenheden in je fondant of marsepein.
Zet de afgesmeerde taart tot het bekleden terug in de koelkast.

Voor het bekleden van de taart, rol ik ongeveer 250 gram gele fondant uit. Ik doe een beetje Crisco op mijn siliconen bakmat en op de fondant. Kneed de fondant goed door elkaar zodat het wat warmer wordt en rol het uit tot een dunne lap die over de taart past. Zorg dat het niet zo dun is dat het breekt, maar ook zeker niet te dik. Je komt er snel genoeg achter hoe dik precies het moet zijn. Al doende leer je dat.
Steek met uitstekers naar keuze figuren uit marsepein en/of fondant. Het is ook leuk om verschillende kleuren te gebruiken. De figuren plak ik aan de fondant vast met eetbare lijm. Druk wat suikerparels in de bloemen en een paar op de taart en je hebt een fraaie, gekleurde en vooral smakelijke taart.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten