woensdag 21 augustus 2013

Cupcake met een vulling van mascarpone-bramenjam en een bloem van fondant



Ingrediënten cupcakes:
250 gram cupcakemix (Funcakes)
125 gram roomboter (kamertemperatuur)
125 gram eieren (2 eieren maat L)

Ingrediënten vulling:
250 gram Mascarpone
3 eetlepels bramenjam (zelfgemaakt)

Ingrediënten topping:
Fondant
Fondant roller
Siliconen mold


Voor de cupcakes, de cupcakemix, roomboter, eieren en de smaakstof ca. 4 minuten mixen op de laagste stand. Tussendoor met een siliconen spatel goed al het beslag van de zijkanten en bodem van de beslagkom halen. Met een ijslepel 12 cupcakevormpjes gevuld. Deze plaats ik in een bakvorm. Daarna kan het de oven in. Na 18 minuten kunnen de cupcakes uit de oven. Ik laat ze een paar minuutjes in de vorm afkoelen. Daarna zet ik ze op een rooster om ze verder af te laten koelen.

Voor de vulling heb ik 3 eetlepels zelfgemaakte bramenjam en 250 gr. Mascarpone in een kom gedaan. Dit heb ik goed gemixt.

Terwijl de cupcakes in de oven staan, ben ik begonnen met de bloemen van fondant. Ik heb gekozen voor een siliconen mold van een margriet. De fondant druk ik met mijn duimen goed in de vorm. En daarna rol ik er met de kunststof roller overheen terwijl ik er een beetje op druk. En na 2 of 3 keer rollen, komt de fondant uit de vorm aan de roller en kan ik de bloem er vrij gemakkelijk afhalen.
De bloemetjes leg ik op een glazen snijplank.

Nadat de cupcakes afgekoeld zijn, kan het vullen beginnen. Met de cupcakeboor haal ik voorzichtig een beetje cake eruit. De Mascarpone-bramenjamvulling doe ik een een spuitzak met Wilton tip 12 en spuit voorzichtig een beetje in de cupcake. Van het stukje cake dat ik er uit heb gehaald, snij ik het topje af en plaats dat terug op de cupcake.

De bovenkant van de cupcake smeer ik nog een beetje af met de Mascarpone-bramenjamvulling.Daarna de margrieten erop geplakt......klaar!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten