donderdag 19 februari 2015

Cars Taart








Voor de zoon van mijn collega, mocht ik een Cars-taart maken. Een hele uitdaging, maar wel heel leuk. Ik ben nog niet zo goed dat ik een Cars-autootje van fondant of marsepein kan maken, vandaar dat ik de taart versierd heb met een Cars-kaarsje (bouwhuis.com). Een goed alternatief.

Voor de chocoladebiscuit: zie mijn basisrecept chocoladebiscuit (boven aan mijn blog).
Voor de botercrème: zie mijn basisrecept voor botercrème (boven aan mijn blog).
Deze taart heeft een hoogte van 10cm en een doorsnede van 20 cm. Daarvoor gebruik ik een portie botercrème van 250 gram roomboter en 250 gram suikerbakkerspoeder. 

Ik heb de taart in drieën gesneden, twee lagen gevuld met chocolade-bavarois. Voor de bavarois maak ik gebruik van mix (De Bakzolder). Dan heb je nog nodig:

250 ml slagroom
50 ml lauw water
50 gram bavarois-mix

Bereidingswijze: 250 gram slagroom opkloppen totdat het bijna goed is. Het water met een garde bij de mix doen, dit goed door elkaar mixen en dan meteen bij de slagroom doen. Dit met een spatel snel en goed mengen en meteen gebruiken.

De taart snijd ik door met een taartzaag. Eerste laag chocolade-bavarois, tweede laag botercrème en derde laag ook chocolade-bavarois. Taart afsmeren met botercrème. Daarna weer terug in de koelkast zodat de boter hard kan worden. Ondertussen kan ik de fondant uitrollen.

Daarna het leukste maar ook bewerkelijkste deel, het bekleden en versieren van de taart. De fondant rol ik uit met gebruik van The Mat. De taart zet ik op een draaibaar plateau. Daarna kan ik voorzichtig de fondant over de taart leggen. Wat handig is met The Mat, als de fondant niet goed ligt, kan ik deze heel eenvoudig weer van de taart halen en opnieuw er op leggen.

Als de fondant goed ligt, deze rond de taart brengen. Ik doe dat altijd voorzichtig met mijn hand, van onder naar boven. Steeds goed de plooien gladstrijken. Dan het overtollige fondant wegsnijden, de taart versieren. De versiersels op de taart kun je vastplakken met eetbare lijm, maar ook met bv. chocopasta, speculoospasta of caramelpasta. Nog wat kaarsjes erin, en wat suikers op de taart en voila!!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten