donderdag 22 januari 2015

Basketball Taart



De zoon van mijn collega wordt zaterdag 14. of ik een basketballtaart wilde maken. Natuurlijk! Het was wel een uitdaging maar het moest lukken. Ik had een voorbeeld van internet gehaald. En met behulp van mijn Sugarcraft Gun moest het lukken.

Voor de biscuit: zie mijn basisrecept voor biscuit (bovenaan mijn blog).
Voor de botercrème: zie mijn basisrecept voor botercrème (bovenaan mijn blog).
Voor de bavarois: zie mijn recept bavarois van Funcakes (bovenaan mijn blog).

De biscuit heb ik van tevoren gebakken en ingevroren. Dit kan heel goed. Ik laat de biscuit helemaal afkoelen, doe hem dan op een taartkarton. Daarna in een plastic pedaalemmerzak waar zo min mogelijk lucht in zit en dan in de vriezer. Voor het ontdooien kun je de taart in de zak buiten de koelkast laten ontdooien. Dit duurt ca. 2 uur.

Ik heb de taart in drieën gesneden. Één laag met botercrème en één laag met aardbeienbavarois. Daarna afgesmeerd met ganache van pure chocolade (200ml slagroom aan de kook brengen, vuur uitzetten en dan 200 gram chocolade er door roeren net zo lang alle chocolade gesmolten is. Dan helemaal af laten koelen totdat het nog smeerbaar is).

Voor het bekleden, heb ik de taart in de koelkast gezet zodat de chocolade goed hard wordt. Je kunt het beste de ene dag de taart afsmeren, en de volgende dag de taart bekleden. Ik heb de taart bekleed met fondant van Satin Ice. Voor de zwarte lijntjes en het witte netje, heb ik gebruik gemaakt van de Sugarcraft Gun. Het is wel een heel werk, maar het resultaat mag er zijn. Als laatste de letters en de cijfers met eetbare lijm op de taart geplakt en voila! Weer een project afgeleverd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten