vrijdag 20 september 2013

Cupcake met een aardbeien-bavaroistopping en bloemetjes


Ingrediënten cupcakes:
250 gram cupcakemix (Soezie)
2 eieren op kamertemperatuur (maat L)
100 gram roomboter op kamertemperatuur
30 ml water

Ingrediënten topping:
gum paste (Satin Ice)
kleurstof (Electric Yellow van Spectrum)
suikerparels (Pearl Blue van Funcakes)
uitstekers (bloem en blaadjes)
50 gram aardbeien bavarois (Funcakes)
60 ml water
250 ml slagroom
spuitzak
Wilton tip 6B

Als eerste de oven voorverwarmen op 150 graden.

Voor de cupcakes:
Klop de boter romig. Voeg daarna de cupcakemix, de eieren en het water toe en mix dit net zo lang door elkaar totdat de laatste sliert meel verdwenen is. Tussendoor spatel ik het beslag goed los van de zijkant en de bodem.


Voor de topping:

Ik heb wat kleurstof door de gumpaste gekneed en dit op een broodplank met plasticfolie uitgerold met een kunststof roller. Ik heb geen speciale mat om de gum paste uit te rollen, maar dit werkt ook prima.

Met een uitsteker, 24 bloemetjes en 24 blaadjes uitgestoken.

In elk bloemetje heb ik een suikerpareltje gedrukt.

Als de cupcakes de oven in gaan, is dat 10 minuten op 150 graden. Daarna de temperatuur verhogen naar 180 graden en dan nog 10 minuten.


Intussen de aardbeienbavarois gemaakt. De slagroom lobbig kloppen. In een andere kom de 50 gram aardbeienbavarois mixen met 60 ml. water. Daarna dit meteen voorzichtig door de slagroom spatelen.

De aardbeienbavarois in een spuitzak gedaan met Wilton Tip 6B en daarna op de cupcakes gespoten. Ik had eerst een kleinere tip, maar door de stukjes aardbei kwam de bavarois er niet goed uit. De volgende keer doe ik er wat minder op en misschien wel met een ronde tip. Als laatste de bloemetjes en de blaadjes in de topping gedrukt. Daarna gaan de cupcakes de koelkast in omdat de aardbeienbavarois minimaal 1 uur in de koelkast moet opstijven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten